SÄLJA BOSTAD I SPANIEN.

Vi får bostäder sålda.

TILL SALU I SPANIEN

VI FINNS HÄR FÖR DIG!

Att sälja bostad i Spanien påminner på många sätt om hur det går till i Sverige. Men det finns några viktiga saker du behöver känna till, vilka vi sammanfattat nedan. Tveka inte att kontakta våra mäklare i Marbella om du har några frågor kring att sälja din bostad på Costa del Sol. Vi finns här för dig!

 

HUR GÅR DET TILL ATT SÄLJA EN BOSTAD I SPANIEN?
  1. Välj rätt mäklare på Costa del Sol.
    Du kan välja mellan att ge mäklaren uppdraget exklusivt eller icke exklusivt när du bestämmer dig för att sälja. Om du väljer icke exklusivt kommer du ha flera kontaktpersoner, väljer ni oss på Våningen & Villan kommer ni enbart ha en kontaktperson, vilket underlättar. Vi når ut samtidigt till många potentiella köpare, dels genom vårt eget kundregister samt genom samarbeten med lokala aktörer på den lokala bostadsmarknaden. Våra mäklare på bor och jobbar på Costa del Sol. Vi kan området och vet hur vi på bästa sätt säljer din bostad på spanska solkusten.
  2. Anlita ett juridiskt ombud.
    För att du ska känna dig trygg med din bostadsförsäljning och för att alla dokumenten ska komma på plats så rekommenderar vi att du har ett juridiskt ombud som hjälper dig. Vi samarbetar med två advokatfirmor här på Costa del Sol, som båda har svensktalande medarbetare.
  3. Skriv under köpekontrakt och få handpenning.
    Efter att du och köparen har kommit överens om ett pris så upprättas ett reservationsavtal. Här läggs normalt sett en deposition på ca 6000 € och i samband med det tas bostaden bort från marknaden. Köpekontraktet skrivs normalt några veckor senare och då betalar köparen in 10 procent av köpeskillingen. Vid en försäljning av bostad i Spanien är det säljaren som står för arvodet till mäklaren. Detta är något som framgår av försäljningsuppdraget du har tecknat med din mäklare. Arvodet ligger ofta på 5 procent av köpeskillingen.
  4. Underteckna köpebrevet och få resten av köpeskillingen.
    När det är dags för tillträde möts köpare, säljare och respektive ombud hos notarien. Om du som säljare inte själv har möjlighet att närvara kan du ansöka om en fullmakt hos din jurist som då kan företräda dig. Vid mötet hos notarien kontrolleras din och köparens identitet samt bostadens legala status. När detta är gjort betalas resterande belopp av köpeskillingen och den nya ägaren får sitt ägarbevis. I detta skede ser notarien till att du som säljare får dina pengar. Sedan kan ni överlämna nycklarna till den nya ägaren!

HITTA MÄKLARE I SPANIEN

VILL DU VETA MER?

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.

Fyll i dina kontaktuppgifter

KÖPA BOSTAD I SPANIEN?

Vi hjälper dig att hitta ditt nya hem.